Izera. Polski samochód elektryczny w 2024. Na razie hatchback i SUV

98fb99c4db75376e7d0418f42c6e

Izera to nowa marka motoryzacyjna. Jest polska i będzie produkowała samochody elektryczne na Śląsku. Fabryka samochodów Izera powstanie w Jaworznie. Nazwa Izera nawiązuje do Gór Izerskich i rzeki Izera, obu geograficznie polskich, ale także międzynarodowych. Marka – wedle zapowiedzi jej twórców, firmy ElectroMobility Poland – ma wskrzeszać polską motoryzację, ale także zawojować przynajmniej część Europy.

Przypomnijmy, firma ElectroMobility Poland, która jest właścicielem Izery, polskiej marki samochodów elektrycznych, to wspólna własność czterech największych gigantów polskiej energetyki (Enea, Energa, PGE i Tauron).

„Puls Biznesu” pisze, że grunt pod fabrykę aut, która ma powstać w Jaworznie zgodził się przekazać minister klimatu i środowiska. Kolejnym etapem według periodyku ma być przejęcie ElectroMobility Poland przez Skarb Państwa.

Izera

Biznesowym partnerem Izery zostanie państwo

Dziennik cytuje Michała Kurtykę, szefa resortu klimatu i środowiska: – ElectroMobility Poland i jej plan budowy fabryki samochodów elektrycznych to projekt o tak dużym znaczeniu, że powinien otrzymać wsparcie z pieniędzy publicznych.

Kontrowersyjna decyzja przejęcia przez państwo ElectroMobility Poland ma być ogłoszona w najbliższych tygodniach. Jak przypomina „PB”31 marca państwo przejęło spółkę PGE EJ1, odpowiedzialną za start polskiego programu jądrowej elektrowni. Zakup za 0,5 mld zł nastąpił od PGE, KGHM, Tauronu i Enei.

Polski samochód elektryczny. Na razie hatchback i SUV

Motto Izery brzmi: „Milion powodów by jechać dalej”. Jak dotąd firma pokazała hatchbacka i SUVA, które – w wersji produkcyjnej – nie będą odbiegać charakterem od zaprezentowanych 28 lipca 2020 prototypów.

Stosowany w samochodach elektryczny napęd pozwoli osiągnąć przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund. Firma planuje dwie pojemności baterii. Samochodami będzie można przejechać do 400 km na jednym ładowaniu.

Wykorzystane zostanie energooszczędne oświetlenie LED. Wpłynie to na podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz zasięgu pojazdów. Przy projektowaniu samochodów marki Izera szczególną uwagę poświęcono zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy. Zostaną one wyposażone m.in. w ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych).

Izera. Cena ma być bardzo konkurencyjna

Nie wiadomo ile będzie kosztować Izera w wersji produkcyjnej. Jednak jednym z najważniejszych założeń projektu było, by „wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy”, jak informuje ElectroMobility Poland.

Nad wyglądem SUV-a oraz hatchbacka, wraz z zespołem polskich inżynierów i stylistów, pracowali m.in. projektanci z Torino Design. To prywatne, niezależne włoskie studio stylistyczne, założone 15 lat temu przez Roberto Piattiego, które pracuje z europejskimi i światowymi markami, w tym również z segmentu premium. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara.

Logo Izery może być interpretowane na co najmniej dwa sposoby. Dostrzec można w nim kompas, bo „samochody elektryczne wyznaczają kierunek rozwoju elektromobilności w Polsce” i diament otoczony dłońmi, co symbolizuje troskę i opiekę. Stylistyka znaku graficznego wpisanego w heksagon jednoznacznie jest kojarzona z obszarem technologicznym, a poprzez skojarzenia, np. z plastrem miodu, odwołuje się również do natury.

Debiut nowej limuzyny Lexusa ES

Polski samochód elektryczny należy do gigantów energetyki

Markę Izera powołała do życia spółka ElectroMobility Poland SA, firma założona przez czterech gigantów polskiej energetyki. Powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich koncernów – PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA. Wszystkie te firmy są właścicielami całej polskiej energii – produkują ją, dystrybuują i sprzedają. Każdy z energetycznych gigantów objął po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Co myślisz?

Avatar of Redakcja zWeb.pl

Napisane przez Redakcja zWeb.pl

zWEB to miejsce najciekawszych informacji z sieci takich jak ciekawostki, newsy, artykuły, plotki i inne. Dodaj znalezione treści komentując je i głosując na nie.

53252108a89cf6a547aae0b0ba94

Ekrany smartfonów to siedlisko 1 miliona zarazków. Jak często czyścić swój telefon?

af853bf92a5046716c5c343f676d

Sportowcy na igrzyska w Tokio 2021 zostaną zaszczepieni