Inteligencja emocjonalna – co to?
Najczęściej wykorzystywaną definicję sformułował Daniel Goleman, pracownik naukowy Harvardu i autor bestsellerowego podręcznika pt. Inteligencja emocjonalna. Zakwestionował on popularną opinię głoszącą, że sukces w życiu można osiągnąć głównie dzięki intelektowi poznawczemu.
Inteligencja emocjonalna to zdolność rozpoznawania przez nas własnych uczuć i uczuć innych, zdolność motywowania się i kierowania emocjami zarówno własnymi, jak i osób, z którymi łączą nas jakieś więzi. Składa się na nią pięć kompetencji emocjonalnych i społecznych, są nimi:
- samoświadomość, czyli postrzeganie i zrozumienie towarzyszących nam uczuć, zwłaszcza w sytuacjach trudnych i decyzyjnych; wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach i możliwościach,
- samoregulacja, samokontrola – umiejętność panowania nad emocjami,
- motywacja – skłonności prowadzące do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli zaangażowanie, inicjatywa, optymizm,
- empatia – umiejętność rozpoznawania emocji u innych, zrozumienie potrzeb drugiej osoby,
- umiejętności społeczne – związane z relacjami interpersonalnymi, wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, umiejętności zespołowe.
Zobacz również: Nastolatki marzą o karierze w social mediach. TikTok, YouTube, Instagram
Komentarze