Tuleje ślizgowe to elementy występujące w mechanizmach i w maszynach o szerokim zastosowaniu. W ciągu ostatnich lat zyskały one znacznie na popularności i obecnie są powszechnie stosowane w wielu dziedzinach życia. Zadecydowało o tym przede wszystkim ich różnorakość zastosowań, praktyczność oraz wysoka wytrzymałość. W wielu przypadkach mogą zastąpić łożyska – stąd ich druga nazwa: łożyska ślizgowe.
W większości przypadków tuleje ślizgowe (https://www.ebmia.pl/121-tuleje-slizgowe) stanowią jednak integralną część łożyska. Charakteryzują się tym, że nie posiadają ruchomych elementów pośredniczących. Z kolei fakt, że produkuje się je z materiałów kompozytowych i polimerowych nadaje im szerokie zastosowanie, jest to w pewnym sensie produkt uniwersalny. Ich głównym atutem jest niewielki moment oraz współczynnik tarcia, co z kolei przekłada się bezpośrednio na niewielki opór ruchu podczas pracy łożyska.
Co więcej tuleje są wyjątkowo odporne na temperaturę (zarówno niskie, jak i te wysokie) oraz zużycie, a także na szkodliwe dla innych rozwiązań tego typu substancje chemiczne. Dodatkowo też tłumią drgania oraz są relatywnie tanie. Wszystko to sprawia, że są popularnym rozwiązaniem w wielu gałęziach gospodarki
Trzy typy tulei ślizgowych
Na rynku dostępne są tuleje ślizgowe różnego typu. Producenci dzielą je na trzy główne :
– tuleje ślizgowe suche – w tym przypadku mamy do czynienia z tuleją, która jest smarowana okresowo (przy użyciu stałych smarów) albo nie jest smarowana w ogóle. Produkuje się je zazwyczaj z panewek wykonanych z wybranych stopów łożyskowych lub z tworzyw sztucznych. W praktyce wykorzystywane są do połączeń, na które oddziałują na co dzień obciążenia słabe.
– tuleje ślizgowe powietrzne – ta tuleja została skonstruowana w ten sposób, aby dostarczane bezpośrednio do samej panewki sprężone powietrze wytwarzało tzw. poduszkę powietrzną, która w czasie pracy maszyny zapewnia odpowiedni dystans między wałem a panewką.
– tuleje ślizgowe olejowe – zasadniczą cechą ich budowy jest wypełnienie korpusu tulei specjalnym olejem, który w czasie pracy maszyny tworzy cienką warstwę ochronną pomiędzy panewką a wałem. Wyróżnia się dwa rodzaje tulei ślizgowych olejowych: hydrostatyczne i hydrodynamiczne.
Tuleje ślizgowe – wybrane rodzaje
Tuleje dzielone są również ze względu na materiał z którego zostały wykonane oraz ze względu na swoją ogólną budowę i zastosowaną w nich konstrukcję. W tym przypadku do najpopularniejszych rozwiązań dostępnych na rynku zalicza się m. in.:
Tuleja ślizgowa B/E – sucha tuleja produkowana z trójwarstwowego kompozytu. Charakteryzuje się m. in. niezwykle wysoką wytrzymałością na pracę z dużym obciążeniem.
Tuleja ślizgowa M – to również sucha tuleja z trójwarstwowego kompozytu. Jej największym atutem jest jednak to, że ich konstrukcja sprawia, iż doskonale sprawdzają się w przypadkach, gdy istnieje zagrożenie niewspółosiowości, tzw. obciążeń krawędziowych oraz wysokie prawdopodobieństwo zanieczyszczenia.
Tuleje ślizgowe B/E (inaczej zwane kołnierzowymi) (https://www.ebmia.pl/13581-tuleje-kolnierzowe ) – to tuleje z charakterystycznym „kołnierzem” zlokalizowanym po jednej stronie. Wykorzystywane przy ruchu obrotowym lub oscylacyjnych, występującym równocześnie z obciążeniem promieniowym, a także osiowym jednokierunkowym.
Tuleje z włókien zwijanych FW – produkowane z materiału kompozytowego, zawierającego włókna zwijane. Cenione ze względu na swoją niezawodność w przypadku oddziaływania wysokich obciążeń krawędziowych.
W sklepie EBMiA.pl znajdziesz wysokiej jakości łożyska różnego typu oraz tuleje ślizgowe TUP1 – https://www.ebmia.pl/122-tuleje-tup1-warstwa-slizgowa-ptfe
Komentarze