Składanie sprawozdań w systemie BDO (Baza Danych o Produktach, Opakowaniach i Gospodarce Odpadami) to kluczowy obowiązek wynikający z przepisów o ochronie środowiska. Dotyczy on firm, które wytwarzają odpady, wprowadzają na rynek opakowania lub inne produkty podlegające raportowaniu. Dla wielu przedsiębiorców może to być nowe i czasami skomplikowane zagadnienie, dlatego warto dowiedzieć się, jak prawidłowo wywiązać się z nałożonych obowiązków związanych z gospodarką odpadami.
Czym jest sprawozdanie BDO?
Spis Treści
Sprawozdanie BDO to dokument, w którym przedsiębiorca przedstawia szczegółowe dane na temat odpadów oraz produktów i opakowań, które wprowadza na rynek. W raporcie uwzględnia się:
- ilość i rodzaj wytworzonych odpadów,
- sposób ich zagospodarowania (np. recykling, składowanie, unieszkodliwianie),
- ilość oraz rodzaje opakowań i innych produktów (jak opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny) podlegających obowiązkowi raportowania.
Kto musi składać sprawozdania BDO i jakie są ich rodzaje?
W zależności od prowadzonej działalności musisz wybrać odpowiedni rodzaj sprawozdania, który złożysz poprzez system BDO:
- Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami
Będziesz musiał je złożyć jeżeli:
- Posiadasz firmę, która wytwarza odpady (np. warsztat samochodowy czy salon kosmetyczny), przez co jesteś zobowiązany do prowadzenia ich ewidencji.
- Zajmujesz się przetwarzaniem lub zbieraniem odpadów.
- Prowadzisz działalność polegającą na wydobywaniu odpadów ze składowiska odpadów lub ze zwałowiska odpadów.
- Sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi
Ten rodzaj sprawozdania BDO składają m.in.:
- producenci opakowań z papieru, tektury, opakowań z metali, tworzyw sztucznych, szkła oraz drewna,
- sklepy internetowe i hurtownie wielobranżowe, które prowadzą sprzedaż wysyłkową,
- producenci sprzętu AGD/RTV lub sprowadzający taki sprzęt zza granicy,
- sklepy oferujące reklamówki z tworzywa sztucznego,
- eksportujący towary za granicę,
- importujący:
- sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- baterie i akumulatory będące w produkcie lub sprzedawane osobno,
- towary do odsprzedaży wysyłkowej,
- pojazdy z zagranicy lub np. oleje, opony, smary.
Termin składania sprawozdań BDO
Jeśli Twoja firma jest zarejestrowana w systemie BDO, pamiętaj o corocznym obowiązku składania sprawozdań za poprzedni rok kalendarzowy. Masz na to czas do 15 marca. To ważne, ponieważ spóźnienie może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi.
Profesjonalne wsparcie w zakresie BDO
Zarządzanie obowiązkami związanymi z BDO może być skomplikowane i czasochłonne, ale nie musisz robić tego sam! Specjalistyczne firmy oferują kompleksowe wsparcie – zajmują się rejestracją BDO, prowadzeniem ewidencji i składaniem sprawozdań na czas.
Powierz sprawozdania BDO specjalistom, aby mieć pewność, że wszystko zostanie wykonane zgodnie z przepisami. Dzięki temu zaoszczędzisz czas, unikniesz stresu i skoncentrujesz się na tym, co najważniejsze – rozwoju swojej firmy.
Komentarze